Tankar och funderingar

February 2018

Steg för steg

skor_1024w

Genom fönstret ser jag en man som går långsamt gatan fram och skjuter en sulky framför sig. Efter en stund dyker även en liten pojke på gissningsvis 3 år upp, som traskar baklänges uppför backen. Pappan vänder sig om och ler och jag tänker att han nog är fullt medveten om hur viktigt det han just bevittnar är. Att våga ta steg baklänges och förlita sig på att ändå komma fram, att veta att någon väntar och att det får ta sin tid. Att för en stund se tillbaka och reflektera över vad han just passerat, det är något den lille kommer ha nytta av hela livet… Tack till alla föräldrar som låter stegen få ta sin tid.

Att sprida fungerande koncept

hand_1024w

Jag kommer fortfarande ihåg varför jag valde att utbilda mig till dramapedagog först och lärare sedan. I dramapedagogiken fann jag praktiska metoder och ett förhållningssätt som gynnar mitt arbete med elever, oavsett ämne. Förhållningssättet bygger på att vi alla kan lära på olika sätt, att våra sinnen och känslor och sociala förmåga i allra högsta grad är en del av hur vi lär oss, och rent av en förutssättning för lärande! I grunden, vår anknytning till familj och uppväxt, är det kärlek, tillit och trygghet som gynnar och formar vår sociala förmåga. När vi sedan kommer till skolans värld fortsätter den att formas i mötet med alla där!

Idag är jag så glad att få arbeta med värdegrundsfrågor. Unga idag har behov av ökad förståelse för sig själv och andra samt behöver öva sin sociala förmåga. Vi har ett fantastiskt välmående samhälle på många sätt, men vårt samhälles välstånd är byggt på de ungas bekostnad, tycks det.

Jag kan se förändringar under de senaste 25 åren som inte på bästa sätt gynnar ungas lärande. Om vi förebygger genom att skapa goda relationer och god social miljö i skolor från start kommer det gynna ungas lärande, det är vad jag ser och tror på. Därför kommer jag hädanefter jobba för att sprida exempel på hur vi kan jobba med dramapedagogiska metoder, samt genom olika estetiska lärprocesser skapa motivation och goda möten. Jag har just avslutat ännu en utbildning vid Göteborgs universitet, "Hållbar social utveckling i skolan genom estetiska lärprocesser", och är glad över att hela tiden finna nya forum för studier och forskning för motivationsskapande arbete och kollegor från olika städer som är intresserade av fortbildning på detta område.

Och så avslutningsvis ord av läkaren och författaren Lars H. Gustafsson:

"Det är i mötet mellan orden och de övriga språken som budskapen laddas med spänning och bron till den andre får bärkraft och svikt".



Allt gott!/Helena