Det är omöjligt, sa tvivlet. Det är farligt, sa rädslan. Det är onödigt, sa förnuftet. Prova ändå, viskade hjärtat...



Nyutgiven bok


I april 2023 gavs boken ”Gestaltande möten” ut. En bok som innehåller åtta texter som på ett praktiskt pedagogiskt sätt beskriver hur dramapedagogik används i olika pedagogiska verksamheter runt om i Sverige. I ett av kapitlen beskriver jag hur jag använder mig av dramapedagogik, metodiskt och förhållningsmässigt, för att arbeta med gymnasieungdomar och värdegrundsmässiga frågor. Ofta är det som vi i skolan kallar värdegrunden saker som rör det mest mänskliga, personliga och sociala och det är ofta något som unga tycker är intressant- för det handlar om deras liv. Dramapedagogik kan bidra till att skapa motivation till lärande, på alla plan. Vi som skapat boken kan kontaktas för workshops och vidare information om hur dramapedagogiken kan användas i just din/er verksamhet. Välkomna att kontakta oss!

Boken kan köpas via RAD – Riksorganisationen Auktoriserade Dramapedagoger eller via nätbokhandlar som Adlibris, Akademibokhandeln m fl.
Flyer Gestaltande möten
.


Masteruppsats


I maj 2023 färdigställde jag en forskningsstudie på skolan där jag jobbar. I fyra år studerade jag aktionsforskning vid Göteborgs universitet för att använda denna praktiknära forskningsmetod för att söka svar på hur kollegor och elever ser på och förstår det som kallas värdegrund. Den färdigställda rapporten heter Dialog mellan lärare och elever. En studie om dialogskapande för att synliggöra hur värdegrunden och värdegrundsarbete förstås av elever och lärare på en gymnasieskola.
    Upprinnelsen var ett intresse från mig och kollegor att föra dialog med elever i utvecklande syfte. I mitt arbete med dramapedagogik är dialogen central. Att ställa frågor till elever och se deras utgångspunkt innan jag levererar svar som lärare är centralt. Det dramapedagogiska förhållningssättet och bildningstanken i skolan har bidragit till studiens form.

Välkomna att läsa och ta del av det lärare och elever delar med sig av. Studiens resultat kan vara olika verksamheter till gagn, om man vill främja dialogskapande för att i sin tur främja gemensam utveckling i sin verksamhet.

Länk till uppsatsen
.


Handledning


Konflikthantering och/eller hantering av beteendeproblem i skolan
Utifrån situation och aktuella beteenden erbjuder jag riktat praktiskt arbete med elever och/eller personal och handledning för berörd personal.

Personal


I förebyggande syfte handleder jag praktiskt personalgrupper i hur att jobba med barn- och ungdomsgrupper för att skapa goda grundläggande förutsättningar för lärande. Jag erbjuder hands-on metodik för pedagogisk personal att använda.
I situationer där problem uppstått i mötet med barn och ungdomar, eller de unga emellan, handleder jag personal i hur att bemöta aktuellt problem.

Jag ger röstträning till yrkesverksamma som arbetar med rösten som verktyg, t ex lärare.
Praktisk utbildning och handledning för lärare i hur att bemöta och jobba med elever med socioemotionella problem och/eller beteendeproblem.

Jag jobbar med grupper som i process utan publik vill jobba tillsammans för att lära känna varann, känna glädje i att lyfta humor och skratt, skapa tillsammans, bredda sin bekvämlighetszon och våga uttrycka sig på olika sätt. Syfte och mål sätts för varje enskild grupp utifrån att ni på bästa sätt ska få utveckla era möjligheter och förutsättningar som grupp.

Tillbaka till toppen


Reflekterande processer


Föräldrahandledning
Handleder enskilt eller i grupp kring hur vi kan reflektera kring våra förhållningssätt, hur vi kan reproducera vår egen uppfostran och hur vi kan förhålla oss till vår föräldraroll och barn och ungas behov.

Pedagogisk personal
Handleder enskilt eller i grupp kring hur att reflektera över sin ledarroll och barn och ungas behov, skapa hållbara mönster och tänka kreativt.

Tillbaka till toppen


Värdegrundspedagogik i skolan


Jag jobbar förebyggande med nystartade klasser/grupper för att skapa goda grunder för samarbete och lärande i skola eller annan verksamhet

Dramapedagogik och lärande
Dramapedagogik är en pedagogisk form som har sitt ena ben i pedagogiska teorier och det andra i metodik och konstnärliga formers påverkan på oss människor.

Uppleva <> Fakta
Upptäcka <> Förståelse
Uttrycka <> Färdighet
Utveckla <> Förtrogenhet


Estetiska processer
Arts integration och The wow factor. Hur används estetiska uttryck och lärprocesser internationellt. Aktuell forskning och utbildning.

Teater – kommunikativt skapande
Jag jobbar praktiskt med enskilda eller grupper som vill skapa teater

Tillbaka till toppen


Länkar och boktips

Gestaltande möten : dramapedagogisk praktik i Sverige
Boken går att beställa på Adlibris, Akademibokhandeln eller från RADs hemsida.
Bild på framsidan till boken Gestaltande möten
Riksorganisationen för auktoriserade dramapedagoger
www.dramapedagogen.se

Skolverkets sida om värdegrund i förskola och skola
www.skolverket.se/skolutveckling/vardegrund

bok_64w

DRACON i skolan (DRAma CONflict)
Anita Grünbaum & Margret Lepp
Boken går att beställa här


bok_64w

The WOW factor
Ann Bamford
Boken går att beställa här


bok_64w

Drama – ledarskap som spelar roll
Eva Österlind (red.)
Boken går att beställa här


bok_64w

Bygg din grupp trygg
Johanna Strindberg
Boken går att beställa här


bok_64w

Du har huvudrollen i ditt liv. Om forumspel som pedagogisk metod för frigörelse och förändring
Katrin Byréus
Boken går att beställa här


bok_64w

Dorothy Heathcote. Drama as a learning medium
Betty Jane Wagner
Boken går att beställa här


bok_64w

Pedagogiskt drama med fokus på personlig utveckling och yrkesmässig växt. En studie inom sjuksköterske- och vårdlärarutbildningen (Lunds Universitet 1998, länk)
Margret Lepp


bok_64w

Den sociala hjärnan
Katarina Gospic
Boken går att beställa här


bok_64w

Med känsla för barns självkänsla
Petra Krantz Lindgren
Boken går att beställa här



Tillbaka till toppen